Zdravie

4 zdravotné benefity MCT oleja

MCT sú triglyceridy so stredne dlhým reťazcom. Tuky rozdeľujeme podľa počtu uhlíkov na mastné kyseliny s dlhým reťazcom (LCT), so stredne dlhým (MCT) as krásnym reťazcom (SCT). Zdravotné benefity užívania MCT sú spájané s ochranou kardiovaskulárneho zdravia, zlepšenie trávenia, kognitívnych schopností a podporu chudnutia a udržanie zdravej váhy. Významným zdrojom MCT je kokosový tuk.

Pokiaľ sa MCT olej rozhodnete vyskúšať, mohla by vám pri hľadaní vhodného produktu pomôcť táto MCT olej recenzia na Ecoblogu.

Autor recenzie Radek má s MCT olej skúsenosť a neváhal sa o nej podeliť do posledného detailu.

1. Hmotnosť / chudnutie

Podľa niektorých štúdií MCT olej vďaka svojmu termogénnemu efektu pomáha zvyšovať hodnotu bazálneho metabolizmu. Výskumy síce nepoukazujú na priamu koreláciu medzi užívaním MCT oleja a nižším percentom telesného tuku, ale pozitívny účinok na metabolizmus preukázaný je.
V jednej štúdii z roku 2003 sa porovnávalo dlhodobé užívanie MCT vs. LCT. Sledoval sa výdaj energie, telesná kompozícia a metabolizmus tukov u obéznych ľudí. MCT mal väčší efekt v spojitosti so zvýšenou hodnotou bazálneho metabolizmu a oxidáciou tukov, čo potvrdený faktor významný pre chudnutie. Ďalšia randomizovaná štúdia z roku 2015 skúmala aký vplyv má rôzny pomer makroživín (rôzny pomer sacharidov, bielkovín a tukov pri rovnakom energetickom príjme). Iba rozdielny pomer makroživín nevykazoval signifikantný rozdiel, zato druhy konzumovaných tukov áno. Z toho vyplýva, že čiastočný vplyv okrem množstva prijatej energie má aj pomer rôznych druhov mastných kyselín.

2. Zdravie

MCTs pomáhajú predchádzať rozvoju metabolických porúch – hypertenzia, srdcové ochorenia, obezita alebo dyslipidémia. MCT zlepšujú lipidový profil a upravujú hodnotu celkového cholesterolu. Ďalším zdravotným benefitom je, že sú protizápalové a ľahko stráviteľné. Na rozdiel od mastných kyselín s dlhým reťazcom, MCT sú rýchlejšie vstrebávané a pre strávenie nevyžadujú tráviaci enzým lipázu. Prispievajú k zdraviu tráviaceho traktu, predovšetkým, ak je tráviaci trakt narušený napríklad z dôvodu operácie, chronickej choroby alebo mikrobiálnej disbiózy. Sú významné najmä pre ľudí, ktorí majú ťažké trávenie iných foriem tukov, napríklad poruchami trávenia, Pankreatitída, syndróm deravého čreva, Crohnova choroba, po operácii žlčníka.

3. Energia, nálada, mentálny výkon

Mozog je prevažne tvorený tukom, ktorý toľko potrebujeme dopĺňať, aby sme sa cítili dobre, skvele nám to myslelo, podávali sme dobré výkony v práci a zostali psychicky fit až do vysokého veku. Podľa niektorých štúdií, MCT dokáže dokonca pomôcť s pamäťou a predchádzať neurodegeneratívnym chorobám ako Alzheimer.

Ako zdroje energie máme glukózu alebo tuk. Pokiaľ chceme naučiť naše telo efektívne využívať tuky či už prijaté potravou, alebo z vlastných zásob, je potrebné najskôr obmedzovať príjem sacharidov a prejsť na nízkofrekvenčné a nízkosacharidové stravovanie. Efektívny metabolizmus tukov sa netýka len ľudí, ktorí chcú schudnúť prebytočný podkožný tuk, týka sa aj vytrvalostných športovcov, diabetikov či osôb s vysokým pracovným nasadením. Energia zo sacharidov (glukózy) vydrží pomerne krátku dobu, zatiaľ čo energia z tukov je dlhodobá a stabilná.

Pozor, pri nevhodnej zmene jedálnička, náhlom obmedzení sacharidov či nedostatočnom doplnení energie môže výkonnosť u športovcov rapídne klesnúť pri prechode na nízkosacharidovú stravu. Odporúčam zmenu stravovania skonzultovať s nutričným terapeutom alebo výživovým poradcom.

Všeobecne, čím kratší reťazec, tým rýchlejšie telo premení mastné kyseliny na využiteľnú energiu vo forme ketónov. Ketóny sú alternatívny zdroj energie produkovaný pečeňou a sú využité pre mozog práve v momente, keď nie je k dispozícii glukóza. Na tomto princípe je založená terapeutická keto diéta.

4. Antibakteriálne a protizápalové účinky

MCT má antibakteriálne účinky a prispieva k zdraviu mikrobiomu v črevách. Výhodou je, že tieto mastné kyseliny sú schopné zabiť oportunistickú flóru bez toho, aby ublížili prospešnej flóre. Je dôležité pripomenúť, že potrebujeme vyvážený mikróbiom pre zdravie tenkého čreva a pre zdravé trávenie.

About the author

Redakce

Add Comment

Click here to post a comment